انصراف محمد معتمدی از حضور در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 507

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

انصراف محمد معتمدی از حضور در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

انصراف محمد معتمدی از حضور در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر
انصراف محمد معتمدی از حضور در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

محمد معتمدی در یادداشتی مطرح کرد: با کمال احترام اعلام می‌دارم که تمایلی به حضور در اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ندارم.

به گزارش خبرنگارایلنا، محمد معتمدی که از سوی ستاد دبیرخانه سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی انتخاب شده است، در یادداشتی که برای ایلنا  ارسال کرده عدم تمایل خود را برای حضور در اختتامیه جشنواره اعلام کرد.

در متن این پیام آمده است:

آب نطلبیده همیشه مراد نیست

نادیده گرفته شدن حقوق مولفین و پدیدآورندگان آثار هنری در ایران موضوع تازه‌ای نیست اما با هر بار مطرح شدن موضوعاتی در این باب، زخمه‌ای عمیق به تار دل هنرمندان می‌خورَد. حکایتِ نادیده انگاشتن حقوق پدید آورنده اثر از جانب کسانی که به عنوان نمونه در عرصه موسیقی، حاصل تلاش هنرمندان را به شکل غیرقانونی انتشار می‌دهند و یا سایت‌هایی که بدون واهمه از برخورد قانونی به نشر بی‌مجوز این آثار مشغول‌اند، هر چند دردناک، آن اندازه تکان دهنده نیست که این فعلِ مذموم، از درون خود جامعه هنری برخیزد.

چند سال پیش، پس از ضبط یک آلبوم موسیقی، به دلایل حرفه‌ای که از حوصله این نوشتار خارج است از عوامل مجموعه درخواست کردم صدای بنده را از این اثر حذف کرده و از همکاری خواننده دیگری بهره‌مند شوند.اقدامی عادی و طبیعی که هیچگونه منافاتی با اصول حرفه‌ای ندارد. اما دریغا که این گونه نشد و دیگر صاحبان اثر، باوجود اعلام کتبی و مکرر اینجانب به مسوولان و رسانه‌های جمعی مبنی برعدم رضایت نسبت به انتشار این البوم، اقدام به انتشار آن کردند. پیگیری‌های حقوقی بعدی روشن ساخت که بنده نیز به عنوان یکی از مشارکت کنندگان در تولید آن اثر هنری، تا پیش از انتشار واجد حقوقی بوده‌ام که با انتشار آن پایمال شده است.

باری، امروز در پی تماسی از جانب دبیرخانه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، مطلع شدم به دلیل انتشار همین اثرِ مورد مناقشه، به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی انتخاب شده ام. با گذشت سالها و بارها اعلام عدم رضایت از انتشار این آلبوم، این خبر برای من همان قدر تازگی داشت که احتمالاً برای هر مخاطبِ دیگرِ اخبارِ هنری.

نیازی به تأکید نیست که هنرمند تنها هنگامی با اثر خود احساس نزدیکی می کند و آن را مولود خود می داند که به تمامی از آن رضایت داشته باشد، نه آنکه با آن اثر هنری به مثابه کالایی برخورد شود که می تواند هر زمان که عده ای تشخیص می دهند، بی اذن صاحب اثر، روانه بازار شود.

اینجانب، محمد معتمدی، با کمال احترام اعلام می دارم که تمایلی به حضور در اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ندارم و این فرصت را در اختیار کاندیداهای فعلیِ این جشنواره قرار می دهم.

با این امید که در سالهای پیشِ رو و در جشنواره‌های آتی، معیارهای انتخاب و قضاوت، به آن حدی از شفافیت برسد که همه هنرمندانِ ساحتِ موسیقی، بتوانند با طیب خاطر در آن شرکت کنند.

این شرح بی نهایت کز زلف یار گفتیم                              حرفی است از هزاران کاندر عبارت آمد

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131