سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395

ناهماهنگی در اجرای اولین شب از جشنواره در برج میلاد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 386

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

ناهماهنگی در اجرای اولین شب از جشنواره در برج میلاد

ناهماهنگی در اجرای اولین شب از جشنواره در برج میلاد
ناهماهنگی در اجرای اولین شب از جشنواره در برج میلاد

برج میلاد تهران میزبان ژیوان گاسپاریان و پرواز همای در اولین روز از اجراهای جشنواره موسیقی فجر بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد که در مقایسه با سایر سالن‌ها؛ میزبان اجراهای کمتری است در اولین روز از آغاز سی و دومین جشنواره در ساعت 18:30 میزبان پرواز همای بود.

در این اجرا قطعاتی از ساخته‌ها و سروده‌های همای با ترکیب سازهای کمانچه، سنتور، سه‌تار، کلارینت، ویولا و طبلای هندی بود.

او سال گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر اجراهایی را برعهده داشت.

ژیوان گاسپاریان نیز ساعت 21:30 در برج میلاد و در بخش موسیقی بین‌الملل روی صحنه رفت.

ژیوان گاسپاریان نوازنده سر‌شناس ساز دودوک اهل ارمنستان است. او در 52 سالگی به دانشگاه رفت و پس از فارغ‌التحصیلی شروع به آموزش موسیقی کرد.

این نوازنده که قطعات با کلام و بی‌کلام مختلفی از جمله قطعه فیلم گلادیاتور و قطعه با کلام "ماما" از آلبوم "به تماشای آب های سپید" اثر مشترکش با حسین علیزاده را اجرا کرد. درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نیز تسلیت گفت.

علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، حمیدرضا نوربخش (مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر و مدیرعامل خانه موسیقی)، بهرام جمالی(مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ) در سالن حضور داشتند.

همچنین از آنجا که قرار بود اجرای ژیوار گاسپاریان روز پنجشنبه  23 دی‌ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار شود اما به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار شد، روز جمعه 24 دیماه در برج میلاد روی صحنه رود که این مسئله مشکلات و بلاتکلیفی را برای مخاطبان ایجاد کرده بود.

یازده اجرا در ۵ سالن در دومین روز از اجراهای موسیقی فجر

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 486

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

یازده اجرا در ۵ سالن در دومین روز از اجراهای موسیقی فجر

یازده اجرا در ۵ سالن در دومین روز از اجراهای موسیقی فجر
یازده اجرا در ۵ سالن در دومین روز از اجراهای موسیقی فجر

در دومین روز از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در حالی که در سالن برج میلاد اجرایی برگزار نمی‌شود دو اجرای بانوان در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود و یک اجرا نیز به فرداشب موکول شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین روز از سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با ۱۱ اجرا در ۵ سالن ادامه می‌یابد.

تالار وحدت از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان ارکستر سمفونیک تهران است و گروه موسیقی رستاک نیز در ساعت ۲۱:۳۰ در این سالن روی صحنه می‌رود.

کنسرت کر ارکستر سمفونیک تهران نیز در ساعت ۱۸:۳۰ در سالن رودکی اجرا دارد و ارکستر خانه هنرمندان نیز در ساعت ۲۱:۳۰ در همین سالن روی صحنه می‌رود.

گروه‌های حاوا و دیلمون در بخش موسیقی نواحی در ساعت ۱۸:۳۰ در برج آزادی اجرا دارند و در ساعت ۲۱:۳۰ میلاد درخشانی که در بخش تلفیقی جشنواره حضور یافته روی صحنه می‌رود.

در دومین شب از سی و دومین جشنواره نیز گروه نازار و گروه ترنه در بخش موسیقی بانوان در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌روند.

طبق برنامه از پیش تعیین شده کنسرت گروه نازار و ترنه قرار بود روز چهارشنبه ۲۲ دیماه به ترتیب ساعت ۱۸:۳۰ و  ساعت ۲۱:۳۰ در همین سالن روی صحنه رود که به دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی و به تعویق افتادن جشنواره این اجرا به امروز شنبه ۲۵ دیماه موکول شد. همچطبق گفته‌های روابط عمومی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر کسانی که از پیش بلیت این کنسرت را  تهیه کرده‌اند می‌توانند با همان بلیت در این اجراها حضور پیدا کنند. همچنین بلیت گروه نازار که در سالن فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود نسبت به دیگر گروه‌هایی که در این فرهنگسرا اجرا دارند گرانتر بوده و به مبلغ ۷۰ هزار تومان فروش رفته است.

گروه موسیقی با اجرای آریا محافظ و مجتبی عسگری نیز که قرار بود روز یکشنبه ۲۶ دیماه ساعت ۲۱:۳۰ در همین سالن اجرا داشته باشد به روز دوشنبه ۲۶ دیماه ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران موکول شده است.

در بخش موسیقی پاپ جشنواره نیز فریدون آسرایی ساعت ۱۹ و فرزاد فرزین ساعت ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی اجراهای خود را برگزار می‌کنند.

گفتنی است در دومین شب از سی و دومین جشنواره در سالن برج میلاد هیچ اجرایی برگزار نمی‌شود.

امشب کنسرت ارکستر سمفونیک و رستاک به صورت آنلاین پخش می‌شود

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 348

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

امشب کنسرت ارکستر سمفونیک و رستاک به صورت آنلاین پخش می‌شود

امشب کنسرت ارکستر سمفونیک و رستاک به صورت آنلاین پخش می‌شود
امشب کنسرت ارکستر سمفونیک و رستاک به صورت آنلاین پخش می‌شود

سامانه پخش آنلاین کنسرت‌های موسیقی از میان اجراهای دومین روز جشنواره، کنسرت ارکستر سمفونیک تهران و گروه رستاک را به صورت آنلاین پخش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین سامانه پخش زنده کنسرت در ایران، برنامه پخش آنلاین و آفلاین کنسرت‌های سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر روز گذشته جمعه 24 دی 1395 در سالن‌های مختلف انجام شد.

از میان اجراهای بخش بین‌الملل، اجرای گروه رامبرانت تریو(هلند) و حسام اینانلو و شهید پرویز خان(هند) به صورت آنلاین برای مخاطبان پخش شد. همچنین اجرای گروه آوازی تهران هم از میان اجراهای داخلی به صورت آنلاین از طریق سامانه «حام» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

اجرای ارکستر پارس ناصر نظر، کُر فلوت تهران، آوای موج، با قدسیان، پرواز همای و ژیوان گاسپاریان هم به صورت آفلاین، امکان پخشش در اختیار کاربران اینترنتی قرار گرفت.
از میان اجراهای دومین روز جشنواره موسیقی فجر هم، اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی و گروه رستاک به صورت آنلاین پخش می‌شود و اجرای کُر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان و ارکستر خانه هنرمندان هم به صورت آفلاین پخش می‌شود.

برنامه‌های آفلاین کمتر از 24 ساعت پس از اتمام اجرا بر روی سامانه حام بارگذاری می‌شوند. شرکت «حام» نخستین برگزار کننده کنسرت‌های آنلاین در ایران پیش از این اجراهای بسیاری را به صورت آنلاین برای مخاطبان پخش کرده است. با تمهیداتی که مسئولان شرکت «حام» اندیشیده‌‌اند، کاربران ایرانی در هر کجای کشور که باشند با حداقلِ سرعت اینترنت می‌توانند کنسرت‌های آنلاین را ببینند.

علاقه‌مندان به حضور در کنسرت‌‌های آنلاین می‌توانند با مراجعه به سایت www.e-haam.ir ثبت نام خود را انجام دهند.

ارکستر کودکان جشنواره سی‌ودوم را افتتاح کرد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 396

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

ارکستر کودکان جشنواره سی‌ودوم را افتتاح کرد

ارکستر کودکان جشنواره سی‌ودوم را افتتاح کرد
ارکستر کودکان جشنواره سی‌ودوم را افتتاح کرد

در اولین شب از اجراهای تالار وحدت پوئم سمفونی ارکستر پارس و رامبرانت تریو به همراه حسام اینانلو روی صحنه رفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای ارکستر پارس در ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت آغاز شد.

پوئم سمفونی ارکستر پارس به سرپرستی ناصر نظر از گروه های موسیقی قدیمی در بخش کودک و نوجوان است.

ارکستر موسیقی پارس سه دهه فعالیت در بخش کودک و نوجوان دارد. این ارکستر که در سال دو اجرا برگزار می‌کند اولین اجرایش را در روز جهانی کودک و در جشنواره موسیقی فجر دومین اجرای این گروه برگزار شد. ارکستر موسیقی پارس تنها گروهی است که برای کودکان در جشنواره فجر برنامه اجرا کرد.

ناصر نظر سرپرست این گروه بیش از ۳۰ سال است که به تدریس موسیقی می‌پردازد و گروه پارس را در سال ۱۳۶۴ تاسیس کرده است این گروه از قدیمی‌ترین گروه‌‌های موسیقی است که در بخش کودک و نوجوان فعالیت‌ می‌کند.

این ارکستر در دو بخش ایرانی و گروه‌نوازی هارپ و گروه کر به همراهی سازهای زهی اجرا داشت.

دومین اجرایی که در تالار وحدت برگزار شد کنسرت رامبرانت تریو و حسام اینانلو بود که در ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه رفت.

تریوی هلندی "رامبرانت" که تاکنون با کیهان کلهر و حسین‌ علیزاده همکاری و اجرای مشترک داشته است، در اولین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر همراه با حسام اینانلو کمانچه‌نواز ایرانی یک کنسرت مشترک را برگزار کرد.

آنسامبل رامبرانت تریو متعلق به رامبرانت فرِریکس پیانیست مشهور هلندی است. در این اجرا فرریکس به عنوان نوازنده پیانو و آکاردئون، وینسنت پلنر (پرکاشن) و تونی اورواتر (کنترباس) روی صحنه رفتند.

کنسرت مشترک رامبرانت تریو و حسام اینانلو در دو بخش اجرا شد. در بخش نخست این کنسرت، آنسامبل رامبرانت روی صحنه رفت و برخی از آثار خودش را اجرا می‌کند و در بخش دوم آن، حسام اینانلو نیز به همراه رامبرانت تریو به بداهه‌نوازی می‌پردازد.

رامبرانت تریو، آلبوم جدیدی را با همکاری کیهان کلهر تولید کرده که تا پایان سال توس  نشر معتبر ECM روانه بازار خواهد شد.

اجرای ملودی‌هایی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف با زبانی گنگ و نامفهوم

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 366

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

اجرای ملودی‌هایی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف با زبانی گنگ و نامفهوم

اجرای ملودی‌هایی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف با زبانی گنگ و نامفهوم
اجرای ملودی‌هایی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف با زبانی گنگ و نامفهوم

«کاکوبند» با هدف ورود به بازارهای موسیقی جهانی تشکیل شده و برای آنها جغرافیا و زبان اهمیت چندانی ندارد. نوع موسیقی کاکوبند بیشتر مبتنی بر ریتم بوده و ملودی‌هایی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون جهانی در موسیقی آنها به کار می‌رود.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، شب گذشته کنسرت گروه موسیقی کاکوبند در بخش تلفیقی جشنواره برگزار شد و این گروه در برج آزادی به اچرای برنامه پرداخت. پیش از به روی صحنه آمدن اعضای این گروه، متنی از سوی روابط عمومی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از زبان علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد قرائت شد. مرادخانی در این متن تأکید کرده بود که جشنواره امسال تاریخی‌ترین جشنواره موسیقی فجر بود؛ چرا که این دوره از این فستیوال بزرگ موسیقی، در شرایط فشرده و سخت با برنامه‌ریزی منظم کار خود را آغاز کرده است.

کاکو بند که در زمینه World Music فعالیت می‌کند و  به گفته خودشان بیش از 8 سال بر روی اولین آلبوم خود کار کردند. کاکو بند با هدف ورود به بازارهای موسیقی جهانی تشکیل شده و برای آنها جغرافیا و زبان اهمیت چندانی ندارد. نوع موسیقی کاکوبند بیشتر مبتنی بر ریتم بوده و ملودی‌هایی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون جهانی به کار می‌رود.

«سیاره من»، «هر چه باداباد»، «رستاخیز»، «هبوط»، «بهشت»، «تنهاترین»، «رقص در آتش»، «انسان»، «دعوت»، «پرواز در قفس» و «هکو هکو» قطعه‌هایی بود که گروه کاکو بند آنها را اجرا کرد.  در بخشی از کنسرت نیما صرافی‌مهر خواننده گروه کاکوبند، درباره نوازندگان گروه گفت: به افتخار رفقایی که «آنرمال‌اند» ساز می‌زنند و اگر نرمال بودند اینطوری ساز نمی‌زدند.

نوازندگان ارکستر کاکوبند در این اجرا متشکل از امیر علیزاده (کیبورد)، سعید جامع الصنایع، مهران غلامی و سروش بیغش‌دل (درامز)، احساس شفیعی (پرکاشن) حامد پیرا (سازهای بادی) و کیوان فرشیدنیا (بیس) بودند که هماهنگی خوبی با نیما و پویا صرافی‌مهر خوانندگان گروه کاکو بند داشتند.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131